tirsdag den 11. oktober 2011

Linjefagsdokument #3

Onsdag d. 5/10 (EH):
Vi havde om høreæstetik (soundscapes og soundwalk) i modulet, og brugte det meste af tiden på at udføre en soundwalk.
Vi blev bekendt med at der er en sammenhæng mellem lyd og sociologi, da gamle lyde forsvinder og nye træder til (ex lyden af en sporvogn, skrivemaskinen, flyver osv). Lyd skaber tid, hvor billedet skaber rum, og det er derfor næsten umuligt at klippe i lyden uden det bliver katastrofalt for udtrykket. Lyden bruges i pædagogikken bl.a. gennem empati og tonen hvormed man taler til hinanden.
Lyddesign ligger bag hver en lyd. Her skelnes mellem 3 forskellige slags:
  • Kvitteringslyd (ex. et bib i kassen i Netto, en kamerashutter)
  • Driftslyd (ex. lyden af en motor, et cykelhjul, ventilationen af en computer)
  • Signallyd (ex. advarsler, dørklokke, båthorn)
-> soundwalk: en øvelse som gik ud på at finde lyde og konstruere en lydtur. Vi skulle i grupper finde lyde som førte os fra sted til sted ved hjælp af lydklip på en diktafon.   Bekendte lyde, rumklang m.m. skulle herefter være med til at afsløre hvor vi havde været, eller hvad vi havde “leget med”. Lydklippene blev spillet for alle grupper i slutningen af timen. Opgaven var efter min mening ret uklar, og formålet lidt sløret (skulle det være en tur? skulle lyddesignet inddrages?). Dog blev det klart hvor stor en betydning lyd har for vores hverdag, og hvor meget det betyder for et billede. Den lidt for korte analyse og inddragelsen af de 3 lyddesign gav begrebet lyd lidt mere dybde og vækkede min interesse og forståelse for brugen af lyd i mediet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar