tirsdag den 11. oktober 2011

Linjefagsdokument #2

Torsdag d. 29/9 (LSH):
I dag arbejdede vi med fotografiet som medie. Vi så på hvad foto kan gøre og skabe, og hvilke tekniske virkemidler der ligger bag. Efterfølgende påbegyndte vi en øvelse/opgave i grupper der udtrykte fotografiet gennem virkemidler og motiv.
Fotografiet fastholder og fryser et øjeblik, det fanger, skaber historier og følelser. Et fotografi kan kun tildels ses som virkelighed, da der kan ligge mange historier i ét bestemt billedet alt efter hvilke øjne der ser - motivet kan opfattes tvetydigt. 
-> Ansel Adams: “Man tager ikke et billede, man skaber det.” 

Virkemidler:
  • Kameravinkel (frø-, normal- og fulgeperspektiv - fremhæver ønskede udtryk)
  • Synsvinkel (point of view, identifikation)
  • Udsnit (heltotal, total, halvtotal, nærbillede, ultranær - beskæringen bestemmer graden af information der videregives om motivet)
  • Komposition (opbygning og blikfang. Herunder; symmetri (statisk, harmonisk, kedeligt) og asymmetri (rodet, spændende, dynamisk))
  • Linjer (rum og dybde - det gyldne snit, hvor harmonien synes at blive skabt på linjerne/i krydsene)
  • Indramning (kan styrke og svække motivet. Skaber fokus)
  • Farver og lys (stemning og symbolik)
-> Fotoopgave: Vores opgave gik ud på at gå ud og tage en masse billeder, og lære/forstå brugen af virkemidler, og hvad det gør ved billeder. Vi fik tildelt 8 titler og en fri kategori, som vi hver gruppe skulle forsøge at udtrykke gennem 9 forskellige fotos (magt, klæder skaber folk, skønhed, et særligt rum, verden er i farver nu, abstrakt komposition, den lille detalje, hverdagsritualet og fri kategori). Det var en super god og hyggelig øvelse, som flettede teori og praksis sammen, dog var det utroligt svært. Vi endte med at tage en masse billeder og først bagefter tilføje de endelige titler udfra de endelige motiver, men havde hele tiden de 8 (9) titler i baghovedet. Det kunne måske være blevet gjort anderledes ved at koncentrere sig udelukkende om én titel og fordybe sig i dets udtryk?! 


Et lille udpluk af de fotos vi fik taget:



















Relevant læsestof: Artiklen ‘Fotografi som form og som personligt statement’. Fotografi som dokumentation i pædagogisk praksis: Mette Hannibal s. 9-30; ‘Fotografi er historiefortælling og Fotodokumentation er et æstetisk udtryk’.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar